Op naar Tortuguero

17 april 2017 - Tortuguero National Park, Costa Rica

First things first: wat is het fruit hier LEKKER! Verse ananas kende ik al, maar ook mango en papaya vind ik hier lekker (tot nu toe was ik er niet zo van onder de indruk). En de bananen hier smaken ook beter; ik hoop dat ik ze straks in Nederland nog lust... Vanmorgen dus prima ontbeten (oa met veel fruit) en daarna zijn we op pad gegaan naar Nationaal Park Tortuguero. Vanaf ongeveer juni komen enkele zeldzame schildpadsoorten hier hun eieren leggen. Maar het hele jaar door is het een regenwoud met een uitgebreid waterwegstelsel waar je overheen kan varen, om te genieten van de vele (verschillende) dieren die hier leven.

Eerst nog even Costa Ricaanse Colones gepind. 1 Euro is ongeveer 600 Colones waard. Je kunt hier veel in dollars betalen (en die had ik ook al bij me), maar veel kleinere winkeltjes schijnen toch liever Colones te ontvangen. Uit de pinautomaat kun je ook zowel dollars als Colones halen. Wel oppassen, anders pin je per ongeluk bijv. 30000 dollar ipv Colones!

Onderweg naar Tortuguero hebben we veel banaan- en ananasplantages gezien, en de logo's van Chiquita en Delmonte waren hier en daar ook te zien. Ook iets minder moois: er wordt erg veel bestrijdingsmiddel gespoten op deze gewassen, getuige de vliegtuigjes met sproeiers die we zagen staan, en een klein jongetje met een verdelgingsspuit op zijn rug die we zagen lopen. Die middelen komen ook allemaal in het water terecht; het schijnt dat mensen die zwemmen in de rivier ook last van hun huid krijgen daardoor. Tortuguero is dus alleen per boot te bereiken (40km varen). Toen we aankwamen bij het haventje was het hier flink druk. Gelukkig hadden wij een eigen gereserveerd bootje en konden we snel op pad.

Onderweg met de bus hadden we nog vooral mist en regen, maar hier kwam het zonnetje even door; en die voel je! Veel en goed smeren dus hier! Tijdens de vaartocht konden we links en rechts het regenwoud in kijken en alvast speuren naar dieren. Morgenvroeg bij het ochtendgloren gaan we veel meer spotten, maar wie weet, misschien nu ook al iets bijzonders... En jawel hoor :). Naast een aantal watervogels en een paar apen, ook een krokodil! Die zijn erg zeldzaam hier (kaaimannen komen meer voor). De krokodil lag tegen een zandbank aan en leek op een flinke, vreemde tak in het water. Toen ik hem met de verrekijker aan het bespienzen was, ving hij een vis en verorberde die! Gaaf om te zien. De opklaring was van korte duur, en een groot deel van de dag heeft het verder geregend. Ook toen we vanuit onze lodge in dit natuurgebied naar het dorpje Tortuguero gingen. Dat is echt een puur toeristisch dorpje en dat had ik ook heel snel gezien. Hoogtepunt was dat het dorp aan de Caribische kust ligt. De zee ging aardig tekeer, maar een dik grijs wolkendek in de regen is toch niet wat ik mij voorstelde bij de Caribische kust... Morgenvroeg gaan we dus op safari hier met de boot weer, en morgenmiddag nog te voet. Ik hoop op een toekan!

1. Merel:
    17 april 2017
    Fijn dat het fruit zo heerlijk is en wederom een leuk verhaaltje om te lezen :) Maar ik ben eigenlijk ook benieuwd naar een foto van waar jij nu zit en/of wat jij gezien hebt. Wij moeten het nu doen met ons eigen voorstellingsvermogen ;)