Quetzal!

23 april 2017 - Rincón de la Vieja National Park, Costa Rica

De laatste ochtend Monteverde alweer! Dit nevelwoud op zo'n 1500m hoogte was voor mij het hoogtepunt tot nu toe. De night walk, de superman en de paardrijtocht, past daar nog een hoogtepunt bij? Jazeker :D.

We gingen wandelen met een gids door het woud. Weer een hele goeie die onmogelijke spots deed! Meteen aan het begin zagen we de mooiste vogel van Costa Rica: de mannetjes Quetzal. Die zat niet al te ver van het pad. Alle gidsen (ook van andere groepen) werden wild enthousiast en zetten allemaal hun verrekijkers neer op statieven. Via die verrekijkers konden we de vogel, en later ook andere dieren, prachtig zien! De mannetjes quetzal is rood met een groene kop en een lange staart, echt een heel mooi beest en een nieuwe favoriet :D. Hij vloog daarna een paar keer dwars over het pad, waardoor we hem zonder verrekijker konden bekijken en fotograferen. Echt een mooie quetzal show, meteen bij aanvang! Leuk van de gids was ook dat hij met je smartphone foto's voor je maakte door de verrekijker heen. Heeft veel mooie foto's opgeleverd! We hebben verder een luiaard gezien (een pluk haren bovenin een boom :P), een vrouwtjes quetzal, een oranje wesp met blauwe vleugels, een inheemse duif met bruin lijf en groene kop, een toucanette (kleine toucan), brulapen, een zwarte vogel die een geluid maakt alsof 2 stukken metaal piepend tegen elkaar aan schuren, en kolibries! Die laatsten bromden rondom enkele drinkplekjes en waren erg mooi om te zien.

We hebben erg veel geluk gehad met zo'n mooie spot van een Quetzal! In de middag zijn we naar het stadje Liberia gereden, en morgen gaan we het vulkanische park Rincon de la Vieja in. Dit zal veel doen denken aan de Myvatn omgeving in IJsland, met borrelende modderpoeltjes en stomende aarde.

[Update] Ik ben alweer terug van de wandeling door de vulkanische omgeving. Deels door het bos en deels door opener veld, heb ik stoom uit de aarde zien komen en uit het water zien borrelen. Ook borrelende grijze modderpoeltjes. Maar dit was minder indrukwekkend dan de Myvatn omgeving in IJsland. Vóór de middag alweer terug in het huisje, en een lekker middagje vrij. Even lunchen, lekker lezen, cocktailtje in het zwembad... Het is hier droger en heter dan op andere plekken in Costa Rica. De lodge doet me denken aan Zuid-Afrika. Als je hier rondloopt moet je uitkijken voor slangen, maar ik heb er nog geen gezien. Tijdens het typen wel een hagedisje buiten op de muur gespot.

Ik ga lekker voor mijn huisje zitten. Morgen gaan we nog varen in de canyon, en daarna 3 dagen aan de Stille Oceaan. Het topwifi van Monteverde ben ik weer kwijt. Foto's uploaden lukt even niet. Misschien maandagavond weer...