Tai Long Wan Beach

1 mei 2015 - Kowloon, China

Ik werd vanmorgen een half uur voor de wekker wakker. Dankbaar gebruik van gemaakt, want het was hier vandaag "Dag van de Arbeid". Hoe eerder je het OV in stapt, hoe minder druk het nog is. Vandaag wilde ik een hike van 6km maken, met als eindpunt een aantal stranden aan de oostkust van Hong Kong (of eigenlijk, de New Territories).

Eerst een stukje met de metro, en daarna met een bus. Die bus waar de langste rij bij stond, ja. Het was nog best een lange busrit, een dik uur in totaal, waarvan ik de helft heb moeten staan in een volgepakte bus. Want, halverwege in Sai Kung moesten we allemaal overstappen in een andere bus, en hadden de staande mensen opeens allemaal een zitplek (want die stapten als eersten uit). Was ik dankbaar voor :).

Langzaam lieten we de voorsteden achter ons, en kwam het water in zicht, met vele bootjes bespikkeld. De bus had als eindbestemming een pier, waar je een bootje kunt huren om bij die stranden te komen. Alternatief is om dus 6km te wandelen, en ik was lang niet de enige die dat ging doen. Ik was wel de troepen vooruit, ik denk doordat ik geen vrouw bij me had die de rij bij de toiletten moest doorstaan ;), dus heb heerlijk rustig gewandeld.

De route bestond grofweg uit 3 delen: een stuk omlaag, een stuk omhoog, en weer een stuk omlaag naar de stranden (en de terugweg dus omgekeerd). Ik hoef niet meer te vertellen dat het hier af en toe flink omhoog gaat (al heb ik dat zojuist weer gedaan). Maar ik vond het minder zwaar dan afgelopen maandag. De zon kwam vandaag voor het eerst nauwelijks achter de wolken vandaan, waardoor het koeler aanvoelde, en ik had nu fatsoenlijk water bij me.

Onderaan het eerste stuk lag een verlaten dorp van een paar huizen, aan een baai. Wel apart om doorheen te lopen. De hele route was trouwens ge-asfalteerd. Ergens wel jammer, maar daardoor kon je wel flink doorlopen, en ik denk dat het voor mijn been ook beter was. Dat begon op de terugweg weer vervelend te doen trouwens, maar ik denk dat de oefening van Frank deze week goud waard geweest is! Thanks!

In ongeveer 2 uur heb ik de route uitgelopen, en kwam ik op het strand aan. Ik was toen al 4 uur onderweg vanaf het hotel; deze stranden liggen echt een eindje weg. Maar de moeite waard! Omringd door groene bergen heb ik mijn handdoek op het zand uitgelegd, en bij het heerlijke geluid van de branding heb ik even mijn ogen gesloten. Tot het begon te regenen, een uurtje later. Toen heb ik ook mijn spullen maar weer gepakt, en heb een klein stukje alternatieve route teruggewandeld. Dit stuk was onverhard, best avontuurlijk over rotsen en door het bos. Ik kwam nog een groep wilde runderen tegen, en jawel hoor, eentje had een kleintje, en daar moest ik langs. Gelukkig kwam er van de andere kant een groep Chinezen, die als bliksemafleider werkten. Moeder rund viel trouwens niet aan, maar ging wel voor het kleintje staan.

Op de terugweg was het af en toe erg donker in het woud. Maar op een paar spatjes na was de lucht alleen dreigend, gelukkig. Bij het verlaten dorp was het nu eb, en ben ik nog even naar de waterkant gelopen. Op de terugweg waren de vergezichten mooier, en besloot ik dat het een mooie afsluitende dag geweest was. Niet lang daarna heb ik een hele busrit moeten staan, in de drukte. Bij terugkomst in het hotel heb ik eerst even geslapen, en toen ik weer wakker werd zag ik pas hoe enorm verbrand ik ben! Dat terwijl de zon de hele dag achter een behoorlijk wolkenpak zat! Voel me ook niet helemaal lekker, maar ik ga ervan uit dat dat met de verbranding te maken heeft. Douche deed me in ieder geval goed.

Nu spullen inpakken, morgen shuttlebus naar het vliegveld en dan ben ik morgenavond weer op Schiphol... Het was gaaf hier in Hong Kong!