Grote Boeddha & Victoria Peak

29 april 2015 - Hong Kong Island, China

Ik kwam vanmorgen minder makkelijk het bed uit. De muggenbult van maandag is aardig gegroeid en heeft 2 nachten achter elkaar gejeukt; dat sliep niet prettig.

Vandaag ging ik naar het standbeeld van de Grote Boeddha op Lantau eiland, en ook voor de eerste keer naar Hong Kong Island. Eerst weer een lange rit met de metro (koud, die airco!). Erg druk, tot aan het metrostation waar je over moest stappen voor Disneyland: daar stroomde de metro leeg en kon ik zowaar enkele minuten zitten. Na aankomst nog een stukje lopen tot aan de kabelbaan, die mij naar de Grote Boeddha en het Po Lin klooster zou brengen. De kabelbaan zag je in de laaghangende bewolking verdwijnen, wel apart. Ik vroeg me wel af of er veel te zien zou zijn. Op een goede dag is dat standbeeld al van ver te zien, maar dat was vandaag niet zo.

Ik heb een dik uur in de rij moeten wachten voordat ik de kabelbaan in kon. Er was een vrij drukke priority lane (waar ik niet in mocht), dus het schoot totaal niet op. De mensen in de priority lane mochten steeds voor. Wel een gave kabelbaanrit! Met een aardige snelheid zweefden de karretjes de groene bergen in, met een mooi uitzicht op het vliegveld, de zee en natuurlijk de beboste hellingen om ons heen. Tijdens de laatste etappe was het beeld van de Boeddha inderdaad goed te zien, net als het klooster. Daaromheen was een toeristisch dorpje gebouwd, met allerlei restaurantjes en, HIER zijn ze dus, een hele berg aan souvenirshops!

Ik ben eerst richting het standbeeld gelopen. Het was kleiner dan ik had verwacht. Als je 250 treden opliep, kon je om het beeld heen lopen en had je misschien wel een leuk uitzicht, maar ik besloot mijzelf 500 treden (heen en terug) te besparen (damage control). Wel machtig hoor, die Grote Boeddha! Vandaag trouwens geen last gehad van mijn been! Van mijn blaren en enkels des te meer :(.

Het Po Lin klooster stond iets verderop; ook hier ben ik even binnen geweest, maar het maakte niet zo'n indruk op mij als de tempels die ik zondag bezocht heb. Op de terugweg heb ik wat door souvenirwinkeltjes geneusd, even gelunched, en weer de kabelbaan naar beneden gepakt.

Toen de metro naar Hong Kong Central! Ik was erg benieuwd! Hong Kong is tegen een bergwand aan gebouwd, en het gaat behoorlijk steil omhoog tussen die gebouwen door! Er is zelfs een roltrap gebouwd die tegen de bergwand omhoog gaat. Hong Kong is met recht een stadsjungle. Allerlei straten en vooral op- en afritten krioelen door elkaar, en daar tussendoor zijn ook allerlei voetpaden, bruggen, routes die dwars door gebouwen lopen (vooral malls). Ik heb eerst de tram gepakt naar Victoria Peak. Die tram gaat met een behoorlijke vaart tegen een ongelooflijk steile helling omhoog, in het begin rakelings langs de gebouwen af, en later een stukje door het groen. Vanaf Victoria Peak heb je een uitzicht over de stad (Hong Kong, de waterweg, en Kowloon aan de overkant), en over de zee aan de achterkant. Het was wat smoggy, dus je kon niet superver kijken. Even een gelato gegeten, en een Light Bus terug naar beneden genomen (in plaats van in de rij staan voor de tram). Daar ben ik in Hong Kong Park gaan zitten om even iets te snacken (en een stuk of 5 muggenbulten erbij gescoord...), en om de Aviary te bekijken: een afgesloten stuk van het park waar tropische vogels vrij rondvliegen. Ik ben inmiddels zo gewend dat alles altijd open is (op zondagavond kon je hier gewoon gaan shoppen als je wilde), dat ik uiterst verontwaardigd was dat de Aviary net dicht gegaan was (ik was 5 minuten te laat!). Morgenvroeg, eerste wat ik doe, want daar ben ik echt benieuwd naar!

De wolkenkrabbers in Hong Kong zijn trouwens wel echt indrukwekkend, als je er naast staat. Veel grootser dan de hoogbouw in Kowloon (de "Chinese" kant). Alleen de bewegwijzering komt wat Belgisch over. Ik mis regelmatig bordjes, waardoor ik vaak verkeerd loop. Ik ben nog naar de Man Mo tempel geweest, die staat helemaal ingebouwd tussen de woontorens, maar was verder niet zo spannend. Met de ferry weer terug naar de overkant gegaan, iets gegeten, en alweer een dag voorbij! Is erg snel gegaan. Morgen neem ik de boot naar Macau vanaf Hong Kong Island, en vrijdag is de Dag van de Arbeid (vrije dag, misschien rellen?). Op vrijdag wil ik het volgens sommigen mooiste plekje van Hong Kong bezoeken: Tai Long Wan Beach. Morgen even goed de route plannen, met waarschijnlijk 2 buslijnen (die rijden wel gewoon op zo'n vrije dag).

Oh ja, bonus feit van de dag: in Hong Kong zijn veel steigers van bamboe gemaakt! Ziet er erg houtje-touwtje uit, maar het zal wel stevig (en veilig) genoeg zijn...

1. Frank:
    29 april 2015
    Gelukkig gaat het beter met je onderbeen. Wel jammer van al die muggenbulten en andere kwaaltjes. Klinkt tot nu toe als een prachtige reis. Veel plezier nog de laatste dagen :)