Tortuguero

18 april 2017 - Tortuguero, Costa Rica

Vanmorgen werd ik wakker met een kakofonie aan vogelgeluiden. Daarnaast heeft de regen vrijwel de hele nacht op het dak getikt. Heerlijk :D. Vanmorgen na het ontbijt gingen we met een open bootje de kleinere kanaaltjes in hier in het Nationale Park. We hoopten dat het droog zou blijven; dat de zon niet te fel door zou komen; dat er niet teveel muggen zouden zijn. Nou, we hebben van al bovenstaande een beetje gehad. Toen het wat harder begon te regenen, kwamen poncho's in camouflage print tevoorschijn die we over ons zwemvest aan konden trekken. Een tijd later hebben we ook weer eventjes echt de zon gevoeld (niet ingesmeerd, maar de directe zon bleef beperkt. Ik voel nu wel dat ik wat verbrand ben). En ondanks de Deet ben ik toch inmiddels al 3x door een mug gepakt. Hopelijk geen dengue mug; kleine kans.

Intermezzo: ik moet me door de TOESJ-tiditi muziek heen proberen te concentreren. Elke dag van 5 tot 7 is er happy hour met cocktails en muziek. Daarna om 7 uur avondeten, en rond 9 uur zetten ze de muziek gelukkig ook weer uit. Echt overbodig die muziek, sterker nog ik hoor de vogels en insecten nu niet meer! En zonder die muziek zou ik misschien nog wel een cocktail gaan drinken ook. Oh well, ze doen dit voor die andere mensen, duidelijk niet voor mij.

Vanmorgen in de kanalen wel iets ontzettend gaafs gezien: een Jezus Christus lizard! Die zat op een tak in de zon op te warmen. De gids spetterde wat met water en die lizard... Rende OVER het water naar de kant het woud in! Snel beest, en echt geweldig om te zien. Het was sowieso mooi om in een rustig tempo door de waterwegen te varen en te speuren naar dieren in het bos. Onze gidsen deden af en toe echt onmogelijke spots van supergoed gecamoufleerde vogels en hagedissen. We hebben enkele mooie grote iguana's gezien, enkele kaaimannen, allerlei vogels (maar nog geen toekan), en vleermuisjes die aan de schaduwkant op een boomstam hingen. Oh ja Rian, de groene piwi's leven hier ook! Ik herkende hun gekras meteen :D. Ik zal morgen eens proberen te prutsen met foto's met (hopelijk) handiger internet op mijn kamer.

Na de lunch hebben we vanmiddag nog een stuk door het woud gewandeld. Wat hier superleuk was om te zien, waren mieren die allerlei stukjes blad en andere zaken naar hun nest droegen. Ook vind je hier vaak gaten in de grond, waar krabben in zitten. Vanuit het woud kwamen we weer op de Caribische kust uit, waar het nog een stukje lopen was naar datzelfde toeristische dorpje. Ik heb zo lang mogelijk op het strand gezeten, tot ik daar werd lastig gevallen door 2 honden. Eentje begon meteen aan mijn veters te knagen, en daarna ook zijdelings aan mijn been. Ik ben al niet zo'n hondenmens, maar op rabiës zit ik al helemaal niet te wachten! "EY!" roepen was genoeg om hem op te laten houden, maar de twee honden lagen nu allebei bij mijn rugzak. Even gewacht en aangekeken, eentje liep al weg, en toen heb ik mijn rugzak teruggeclaimd. Ik ben niet gebeten, alleen een kwijlvlek op mijn broek.

Morgen een reisdagje terug de bewoonde wereld in, en we gaan ook langs op een bananenplantage.

1. Merel:
    18 april 2017
    Heerlijk om je verhalen te lezen. Ik zie je helemaal genieten :) Anderzijds herken ik ook je 'stoorzenders' ;) Het is maar goed dat ik niet mee ben met al die muggen, krabben en alles wat er krioelt.
    Maar een toekan is tof.
  2. Frank:
    18 april 2017
    Toekan is de nieuwe Puffin? :p

Veel plezier daar nog ( met Enrique Iglesias en consorten )