Botanic Gardens & Orchid Garden

15 augustus 2013 - Botanic Gardens, Singapore

Oh wow! Ik ben benieuwd of een reisverhaal en foto's over kunnen brengen hoe ontzettend mooi en indrukwekkend de Singapore Botanic Gardens zijn. Ik heb vandaag regelmatig met een grote smile op mijn kop gelopen! Dit is 1 van de mooiste plekken waar ik ooit geweest ben.

Bij binnenkomst was ik nog niet meteen onder de indruk. Allerlei verschillende boompjes, grote grasvelden, een vijver, ok wat bamboestruiken en palmbomen, enkele rusthuisjes... Ik begon me af te vragen of ik misschien wat verwend geraakt was, bijvoorbeeld door al het groen in de stad (of de Floriade?). Singapore ambieert het om een "City in a garden" te worden, en ze zijn al een heel eind op weg. Valencia vond ik al mooi met grote bomen in het straatbeeld en een uitgestrekt park in een drooggevallen rivierbedding, maar Singapore is dat minstens in het kwadraat. Prachtig groene stad.

Toen ik om de vijver heen gelopen was, dacht ik dat ik een groot deel van de tuinen al gezien had. Ik kwam uit bij een kaart, en daar zag ik dat ik toch zeker al van helemaal rechts op de kaart naar iets minder helemaal rechts op de kaart gelopen was. Dat stemde mij weer hoopvol, maar ook enigszins bezorgd over beginnende blaren op mijn voeten.

Ik liep een stukje verder, en daar begon de echte pracht. Er waren landschappen nagebootst vanuit de oertijd (kale rotspartijen) die steeds jonger en groener werden, om te eindigen in een stukje regenwoud. Verderop doken watertjes, stroompjes en watervalletjes op, heel bijzondere tropische planten en echt gigantische bomen. Bij dit alles een achtergrond-cacofonie van tropische vogels. De meest aanwezige vogel was ik echter snel beu. Het geluid dat die maakt kan ik het best beschrijven als een slijptol of een boor op volle toeren, en dat geluid echt tientallen seconden achtereen!

Naast het visitor centre, waar ik halverwege pas bij uitkwam, was een heel stuk regenwoud te beleven. Hier liep je door een dicht en HOOG bladerdak, om uit te komen in een groene vallei die bezaaid was met palmbomen. Daarachter lag de Orchid Garden: het enige stukje van deze tuinen waar entree voor betaald moet worden (!), een knaak.

Ook hier, naast vele prachtige orchideeen natuurlijk, weer waterwerkjes en allerlei mooie planten om de orchideeen te omlijsten. Foto's gaan hierover meer zeggen dan woorden. Naast de Orchid garden lag nog een vijver waar een heleboel schildpadden in leefden. Ik had er eerst trots 1 gefotografeerd in het water, maar even verderop lagen er nog een tiental op een boom in het water. Via enkele tientallen grote Bonsai boompjes kwam ik weer bij het visitor center uit.

Na een chicken Teriyaki burger gegeten te hebben (ik kreeg er frietjes bij, dus heb het broodje maar laten liggen) heb ik nog even nagenoten op het terras van het visitor center. Hier waren fonteintjes aangelegd rondom een paar bomen, waar merel-achtige vogeltjes zich in aan het wassen waren. Daarna kwamen ze luid tjilpend bedelen om voedsel. Die hebben echt geleerd om dicht bij bezoekers een hoop lawaai te gaan maken, omdat ze weten dat ze dan wel wat krijgen.

Ik ben nu in dubio over wat ik vanavond zal gaan doen. Ik heb nog een langere wensenlijst dan het aantal dagen dat mij rest, maar anderzijds wil ik mijn voeten wat sparen om morgen het MacRitchie Nature Trail te gaan lopen (met oa een boomtopwandeling, totaal 11 km). Waarschijnlijk ga ik nog wel even naar Little India of naar de islamitische buurt, die zijn dichtbij.

Over de souvenirs maak ik mij inmiddels andere zorgen: wat als ik later deze week nóg gavere dingen tegenkom?

1. Marjon:
    15 augustus 2013
    Wow ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Ik wist helemaal niet dat het daar zo groen was...