Vlucht en eerste dag HK

25 april 2015 - Kowloon, China

Gistermiddag de bus gepakt naar station Nijmegen (de verkeerde kant op, dus ik heb eerst een vol rondje Lent gemaakt voordat ik richting Waalbrug ging; daardoor trein gemist, maar wel weer tijd om lunch te halen bij de AH togo). Daarna de trein naar Utrecht, overgestapt naar Schiphol. Het was vrij rustig in de trein, prettig :).

Ruim op tijd op Schiphol. HK $ en Chinese Yuan opgehaald, ingecheckt, nog wat getreuzeld maar uiteindelijk toch een uur te vroeg voor boarding. Makkelijke prooi voor een Schiphol enquete mevrouw, want ik ging toch nergens heen.

Tijdens het instappen kwam ik verzeild in een drukke groep Franse pubers (oh ja, KLM/Air France...), en tot mijn grote schrik bleek ik in het vliegtuig ook midden tussen die groep te zitten. Zeer vermoeiend, die bléven maar door ouwehoeren, schoolden overal samen waar ze maar in de weg konden staan, hebben mijn kussen gejat dat op de grond lag (prima, dat gebruik ik toch niet), en hadden mijn bagage ingebouwd in het bagagerek (eerste keer dat ik in een Boeing 747 heb gezeten, met dus zeer diepe bagagerekken). 1 van die Fransen zat naast mij, in het midden van een driezits. Ze wilden graag allemaal een beetje naast elkaar zitten (als je steeds opstaat en rond gaat rennen, hoe relevant is dat dan nog?), maar die ene zat dus in haar eentje. Mij is nog gevraagd of ik wilde ruilen met een andere plek, ook ergens in het midden (eh nee, bedankt, ik ben gehecht aan het gangpad). Ik hoop hen deze week niet meer te zien.

Het vliegtuigvoedsel smaakte mij niet. Voorheen vond ik het nog wel eetbaar, maar nu viel het echt tegen. Verder 2 middelmatige films gekeken tijdens de vlucht (Aanmodderfakker en Exodus), en nauwelijks geslapen. Maar toch iets positiefs: ik had een mooie jazz medley gevonden op de radio, die kennelijk op de achtergrond blijft draaien als je andere dingen aan het doen bent, dus daar werd ik na beide films prettig mee verrast.

We zijn vlak onder Moskou door gevlogen (helaas geen raamplek), en daarna via Kazakhstan en China Hong Kong genaderd. Het was zo mistig/bewolkt/smog (?) in Hong Kong, dat ik pas door had dat we aan het landen waren toen we op de grond ploften! Was niks te zien buiten, alleen wat vage contouren van heuvels.

Klein formuliertje ingevuld, snel door de douane, bagage opgehaald, en op naar het hotel! Er was een balie voor treinkaartjes naar de stad met een enorme rij ervoor, maar ik gokte dat elders ook wel kaartjes te koop zouden zijn. Veel staat zowel in het Chinees als het Engels aangegeven, erg makkelijk. Al word je daar natuurlijk wel lui van. Stiekem hoop ik dat buiten de stad het Engels minder wordt.

Ik vond een ander bordje, naar hotel shuttlebussen. Dat heb ik gevolgd, en ik heb een retour ticket vliegveld-hotel kunnen boeken. In Vancouver was die service gratis, maar hier vind ik het de prijs wel waard. Geen gehannes met bagage in het openbaar vervoer, overstappen, stukken lopen etc, maar van deur tot deur gebracht worden. Na zo weinig slaap, zeer welkom!

Wat viel mij op toen we het vliegveld uit reden? Allereerst de enorme woontorens die hier overal staan. Veel torens hebben makkelijk meer dan 40 verdiepingen, en het zijn er ontzettend veel. Qua stijl ook vaak de wit/creme stenen met groene ramen, zoals die in Vancouver ook veel staan. Verder een grote containerhaven gezien, en we reden ook door een oud woongedeelte richting het centrum van Kowloon. Hong Kong is een eiland, en Kowloon is de kuststrook die daar tegenover ligt, gescheiden door een rivier. In Kowloon ligt mijn hotel. Dat oude woongedeelte ten noorden van Kowloon bestaat uit slecht onderhouden hoogbouw en allerlei kleine winkeltjes, steegjes, druk verkeer, zeg maar de realiteit voor de meeste bewoners hier. Maar goed, in Hong Kong wonen ongeveer net zoveel mensen als in Nederland, maar dan op (een deel van) een lapje grond van 30 bij 10km of zo; dat moet je wel enorm stapelen.

En veel steile, groene heuvels zeg! Ze zijn niet zo heel hoog (tot 100m per stuk denk ik), maar lijken wel allemaal steile klimmetjes. Wordt weer een goede workout, deze vakantie!

Aangekomen bij mijn hotel bleek mijn kamer nog niet beschikbaar. Ik ben daarom vast een uurtje aan de waterkant geweest, met uitzicht op Hong Kong Central. Bij dag lijk ik niet meer zo onder de indruk van skylines, maar bij nacht bleek het toch wel weer gaaf te zijn. Al is Hong Kong wel heel commercieel ingekleurd, met allemaal merklogo's op die wolkenkrabbers. Géén Canon, had ik wel verwacht... Ik heb in een klein Japans bakkerijtje een Okinawa bun (licht gezouten meergranenbol) en een flesje ijsthee gekocht, en kwam ook op de Avenue of Stars terecht. Hier hebben Aziatische acteurs hun handen in het cement gezet. Ik kende er toch zeker 3 ;). Ik heb ook de Chinezenbonus op assertiviteit weer te pakken: ik wilde de handen van Jackie Chan fotograferen, maar de ene na de andere Chinees ging gewoon voor mij staan met zijn/haar smartphone. Ik had daar nu nog kunnen staan wachten als ik mijn geduldige gedrag niet aangepast had...

Ik besloot weer terug te gaan naar het hotel via het dichtstbijzijnde metrostation (wist ik ook meteen waar die was). Mijn kamer was gereed; wel een rokerskamer, dus op mijn verzoek kreeg ik een "upgrade" naar een niet-rokers kamer. Meteen toen ik binnenkwam werd er gebeld, met de vraag of de geur in de kamer mij niet stoorde. Ik rook niks, dus prima :). Daarna even gedoucht, spullen uitgepakt, en zo ongeveer dit stukje geschreven. Maar helaas liep mijn reisblog app vast, dus inmiddels typ ik versie 2 *save*. Ik was eigenlijk van plan om weer op pad te gaan, maar was zo moe dat ik 3 uurtjes geslapen heb. Daarna ergens iets gegeten. Er zijn hier echt zoveel kleine restaurantjes waar mensen alleen zitten te eten, gelukkig maar :). Hong Kong dollar is even wennen; ik had eerst het gevoel dat alles wel heel duur was, maar ik paste een verkeerde omrekenfactor toe. Ik stond ook even voor lul bij de kassa: ik was de pincode van mijn creditcard vergeten! Inmiddels weet ik hem weer, gelukkig.

Bij nacht is Hong Kong echt supergaaf (en enorm druk!). Vooruitslenteren in een mensenmassa tussen al die neonverlichting, het had wat. Elke avond om 8 uur is er een licht en lasershow aan de waterkant. Die is erg entertaining! Niet zozeer spectaculair (ik had eigenlijk ook op vuurwerk gerekend) maar eigenlijk gewoon fout, en daarom leuk! Eerst werden de gebouwen voorgesteld die "meededen" aan de show, met een erg blij achtergrondmuziekje. Daarna volgden enkele muziekjes elkaar op, blije en/of foute deuntjes, en de groene laserstralen dansten daarop mee. Sommige gebouwen stonden te knipperen op de beat, erg leuk! Na de show stroomde de waterkant leeg en was het even nóg drukker. Taxi's reden toeterend rakelings langs nog overstekende menigtes...

Zo, morgen eens kijken of ik vroeg op kan staan (zo rond 12 uur 's nachts NL tijd) om de drukte op de vrije zondag voor te zijn. Het is lekker warm en een beetje benauwd hier. Een enkeling loopt hier rond met mondkapje en/of selfie-stick. Verder heb ik een helikopter zien landen op een wolkenkrabber vlakbij, en heb ik een nassau-blauwe Jaguar zien rijden. Ben benieuwd wat ik nog meer ga zien! Ik zie er vooral naar uit om de stad uit te gaan, of om Boeddhistische tempels op te zoeken!

1. Stefan:
    25 april 2015
    He M,
    Klinkt heel herkenbaar :) Was zelf een aantal jaar geleden in Hongkong, 's ochtens aangekomen en aansluitende vlucht was pas 12u later. Tegen die tijd vielen we bijna letterlijk om... Erg indrukwekkende stad met al die enorme wolkenkrabbers op zo'n dun strookje. Oh, en wij hadden het idee dat de Hongkongers zelf erg beleefd op hun beurt wachtten, in tegenstelling tot de Chinezen.
    Goed, nog veel plezier daar komende tijd!
    F!