Macau

30 april 2015 - Macau, China

Zoals gepland vanmorgen linea recta van het hotel naar de Aviary in HK Park gegaan. Hier waren 3 grote kooien met toekan-achtige vogels, en de Aviary zelf: een met een net afgesloten stuk park waar tropische vogels vrij rondvlogen. Vooral een paar verschillende duiven, en de witte Bali Myna (leuke vogeltjes!) waren goed en vaak te zien. Maar ik heb niet elke vogel gespot die er rondvloog.

Na de Aviary ging ik door naar de Ferry Terminal, om de ferry naar Macau te nemen. Dit bleken uit de kluiten gewassen jachten te zijn, die met een behoorlijke vaart over het water scheerden. Desondanks duurde de overtocht een dik uur. Bij het kopen van een retourticket moest ik ook al de tijd opgeven wanneer ik terug wilde varen. Eerst vond ik dat vervelend, maar later zag ik het als slot op de deur: zo zou ik zeker op tijd teruggaan om nog even naar de Temple Street Night Market te gaan. Doe maar 17:00 dan.

Weer formuliertje invullen, door de douane heen, Macau is natuurlijk een andere "speciale regio" van China dan Hong Kong, dus je gaat weer een grens over. Op de ferry had iedereen een vaste plaats, en er was niet zoveel te zien buiten (de zee, en wat contouren van eilanden). Had ik mooi tijd om voor te bereiden wat ik in Macau ging doen.

Macau was van Portugal, maar net zoals Hong Kong Brits was, behoren beide oud-koloniën nu bij China. Nog een stukje vaderlandse geschiedenis: de Hollanders wilden Macau graag hebben, maar zijn hier in de pan gehakt. Nu zijn Portugees en Chinees hier officiële talen. Portugees is wel makkelijk te snappen, net als Italiaans bijvoorbeeld.

Bij aankomst in Macau weer door de douane gestuurd, een toeristenkaart gepakt, en bekeken waar ik heen moest. Ik heb vandaag weer een behoorlijk stuk gelopen, maar mijn voeten lijken inmiddels gehard te zijn. De blaren voelde ik trouwens nog steeds, dus ik probeerde nog steeds zo min mogelijk stappen te zetten. Om enkele grote straten over te steken moest je wel een stuk omlopen om via een loopbrug te kunnen *grom*. Maar verder veel zebrapaden (geen garantie voor voorrang!).

Het allergaafste gebouw in deze regio staat niet in Hong Kong, maar in gokparadijs Macau: het Grand Lisboa casino. Dit absolute bling-bling gebouw heeft een gouden uitstraling en ziet eruit als een enorme tulp, met daarnaast een gouden bol op de grond. Was vanuit de ferry ook al goed te zien. Echt een van de meest indrukwekkende gebouwen die ik ooit gezien heb. Foto volgt op Facebook (krijg hier geen foto's meer van mijn camera af, helaas).

Daarna ben ik doorgelopen naar het oude centrum van Macau. Mozaiekvloeren, koloniale gebouwen, straatnamen die op tegeltjes geschilderd zijn. Restanten van St. Paul's (kerk en college), met daarnaast het oude fort van de Portugezen met nog een stel kanonnen. Via dat oude centrum ben ik doorgelopen naar de A-Ma tempel, die hier al stond voordat de Portugezen aan land kwamen. En toen had ik het wel weer gezien.

Ik besloot de bus terug te nemen naar de ferry, in plaats van heel Macau weer te voet te doorkruisen. De buschauffeur verstond geen Engels, en kon mij dus ook niet vertellen wat ik moest betalen. Hij wees naar een bordje dat ik geen wisselgeld kreeg (prima, zolang ik maar niet hoef te lopen). Uiteindelijk maakte ik duidelijk dat ik 10 HK $ wilde betalen, en dat vond hij dan maar goed. De meeste mensen betaalden iets van 4 HK $, dus ik heb ruim genoeg betaald.

Volgens de kaart was dit de enige bus die van de A-Ma tempel naar de ferry terminal ging. En hij ging ook de goede kant op, en na een flinke rit kwam de terminal ook in zicht. Maar de bus boog af de verkeerde kant op! Hm, misschien moet hij een rondje rijden, dacht ik. Dat leek eerst ook zo, maar dat werd dan wel een heel groot rondje... Even op de kaart gekeken, straatnamen in de gaten gehouden, en die bus was inmiddels op weg naar de grens met China! Snel uitgestapt en toch nog een eind gelopen (maar minder ver dan wanneer ik geen bus genomen had). Raar, zo'n enorme busterminal kun je toch niet zomaar overslaan?!

Rond 7 uur was ik terug in het hotel. Even opgefrist, en daarna naar de Night Market geweest. Mij waren waarzeggers, prostituees en vanalles beloofd door de reisgids, maar het was gewoon een braderie. Wel een leuke hoor :), en ik heb erg mooie cadeautjes voor Moederdag en de verjaardag van Marjon gevonden (beiden hand-made in Hong Kong). De verkopers op deze markt waren stevige onderhandelaars. Bij 1 verkoper ben ik weggelopen, en daardoor ben ik iets mis gelopen wat ik wel graag wilde hebben (want geen enkele andere kraam had die dingen!). Maar goed, als je dan terugkomt verlies je alle geloofwaardigheid en betaal je de volle prijs.

Nu nog even de bestemming van morgen voorbereiden, en hopen dat het weer een mooie dag wordt!

1. Marjon:
    30 april 2015
    Een cadeautje voor mijn verjaardag, hmmm, ben benieuwd... ;)
  2. Jac en Annie:
    1 mei 2015
    Maar goed dat het bijna moederdag is ;)
    Ben ook benieuwd!!!