Puerto Viejo

18 april 2017 - Puerto Viejo De Sarapiqui, Costa Rica

Gisteravond mijn eerste boekje uitgelezen. Daar had ik in het vliegtuig natuurlijk al een flink gat in geslagen, maar tot nu toe heb ik ook in deze groepsreis genoeg tijd voor mezelf, om bij te komen en te ontspannen. Vanmorgen rond 4.00 werd ik wakker niet van de vogelkakofonie, maar door het gebrul van brulapen! Dat is lekker wakker worden :D. Ik denk dat ik Frank en Michael ook mee hoorde brullen over die twee randstad clubs van hun :P. Na de brulapen volgden de vogels alsnog, en weer een flinke plens regen. Het getik van druppels regen op het dak soesde mij weer in slaap, en ik had zowaar de wekker nodig om weer wakker te worden! Goed ontbijt genomen (boerenomelet, pannekoekjes met siroop, en natuurlijk genoeg vers fruit), en vlak daarna streken er een stel toekans neer bij de lodge! Erg gaaf om die grote kleurige snavels te zien en om ze met elkaar bezig te zien (baltsgedrag was het denk ik).

Wij voeren de 40km weer terug naar de (enigszins) bewoonde wereld en reden naar onze 2e lodge. Onderweg zijn we gestopt om bij een lokale onderneemster lekkere broodjes met caramel te gaan eten. Die smaakten goed! Even verderop zijn we ook gestopt bij een bananenplantage. Hier waren enkele tientallen Tico's en Tica's in de weer met het plukken, wassen, inspecteren en verdelen van bananen. Ze lagen in grote bekkens met water (om het rijpingsproces te vertragen) en naar gelang rijpheid worden ze over de wereld verstuurd, om dan ter plekke precies uitgekiend goed eetbaar te zijn. Iedere bananenboom draagt 1 tros bananen, en die groeit ongeveer 6 maanden. Die plantages staan dus echt vol bomen, en de ene na de andere plantage kom je voorbij in dit stuk Costa Rica. Onderweg nog een lekkere kaastaart met kip gegeten.

We reden langs een vulkaan die nu as aan het spuwen is (was gisteren op het journaal; vanwege bewolking konden we er niks van zien). Even later kwamen we aan bij de 2e lodge. Ik heb een luxe huisje met 2 bedden en zit nu lekker in mijn eigen stukje tuin dit stukje te typen. Regelmatig komen er vogeltjes voorbij, en naast mij loopt weer een stoet hardwerkende mieren met stukjes blad en ander spul naar hun nest toe. In dit park is een vlinder/kikkertuin (ik zag er 1 vlinder). Verder een stukje water, waar ik een kaaiman en een stuk of 10 baby kaaimannetjes gezien heb! Ook kun je hier een stukje door het regenwoud wandelen. In het begin hield ik nog angstvallig iedere tak op de grond in de gaten (is het een slang?!), maar dat werd al snel minder. Leuke wandeling, vooral over de paadjes die wat minder gebruikt werden. Daar moest je af en toe klauteren om verder te komen. Het leek wel een doolhof, maar omdat je altijd óf een hek tegenkwam, óf weer een huisje, was verdwalen onmogelijk. Ik heb 4 gifkikkertjes gezien tijdens de wandeling, die zich vrij snel uit de voeten maakten. En brulapen gehoord.

Zodadelijk gaan we weer bij een lokaal restaurant iets eten. Hier begint het nu een beetje te betrekken en te waaien. Misschien een keertje onweer? Ik heb het deze reis al af en toe horen rommelen... Weer geen wifi in het huisje trouwens, dus jullie krijgen straks een cascade aan verhalen ;). De foto's van mijn camera op de tablet krijgen (en daarna op internet) is wat bewerkelijk, maar ik ga dat weer proberen wanneer ik een keer goed internet in mijn huisje heb.

1. Poef:
    18 april 2017
    Hahahahha Frank en Michael de brulapen xD
    Toch even hardop moeten lachen hier op stage! Wat een avontuur is dit weer zeg en wederom leuk om ook weer eens wat te lezen in plaats van te schrijven,, wat me eraan herinnert dat ik het verhaal van het weekend nog moet typen!

Heel erg veel plezier nog en ik ben echt heel benieuwd naar de foto's en de komende verhalen! Klinkt als een bestemming die ik ook ooit nog wel wil gaan zien.. al zal ik me over de meer dan 2 uur vliegen heen moeten zetten dan :p
  2. Frank:
    18 april 2017
    Toekans zijn niet de nieuwe puffins ;)

"Brul" VVV wordt ten koste van jong Ajax kampioen en Feyenoord wordt ten koste vanAjax kampioen. Prachtig seizoen "brul"